dimarts, 24 de març del 2020

Joc amb el tetris del 100

A partir d'un curs sobre matemàtiques a l'educació viva impartit per l'associació Caiev, ha sortit un grup de treball sobre l'avaluació de les matemàtiques. Per a la següent sessió, que serà online pel Covid-19, ens hem posat el repte de pensar com cada una de nosaltres plantejaria una proposta d'avaluació amb el tetris del 100. És a dir, suposant que a l'aula ja s'hagués jugat amb aquest material (completar el puzzle) per adquirir el coneixemente de la recta numérica de l'1 al 100 i entendre que en totes les files hi ha la mateixa desena i en totes les columnes la mateixa unitat, el repte és pensar una activitat que ens permeti als mestres avaluar si l'infant ha adquirit aquests coneixements.










El tetris no és obra meva (me'l van passar i haig d'agrair a qui l'ha fet el seu bon treball). Aquí teniu l'enllaç d'on es pot descarregar. La meva impresora no té color però l'he colorejat jo a ma amb llapis de colors, per això es veu diferent a les fotos.

He pensat dues activitats avaluatives, una individual i una altra en parelles. En l'activitat individual es dónen totes les peces, excepte una, a l'infant i se li demana que faci el puzzle i esbrini quins són els números que falten. A la foto falten els números 18, 27, 28 i 37.



Però en la meva línia (jocs de taula, ludificació...) no m'he pogut quedar només amb l'activitat anterior i he pensat un joc per a dos jugadors que permetria avaluar l'adquisició dels coneixements que ens interessen. Per avaluar, només caldria observar com juguen els infants per parelles. Com sempre que faig un joc educatiu, el que procuro és que en cada torn s'hagi de fer servir els coneixements a adquirir/avaluar.

Si hagués fet jo el tetris, amb vistes al joc que he creat, l'hagues fet del 0 al 99, de manera que els números com el 30, 40, 50, etc. no estiguessin al final de la fila sinó al principi, junt amb la resta de números que comencen amb la mateixa desena. Però el repte no era canviar el material sinó utilitzar-lo tal qual. A continuació adjunto el meu joc (les normes i algunes fotos). Així tothom podrà jugar. Apa, a gaudir! I a aprendre! A la següent foto es pot veure el resultat final del joc: una fila corresponent a les unitats, una columna corresponent a les desenes i, cap per avall, les tarjetes que han sobrat.



Normes del joc:
  • Inici de la partida:
    • Totes les tarjetes es coloquen cap per avall el més apilades possible.
    • Cada jugador agafa 4 tarjetes  i les posa a la seva mà, ocultes a la resta de jugadors.
    • Sobre la taula es posa una tarjeta per les unitats (a la part inferior de la taula, a la foto) i una tarjeta per les desenes (a la part dreta, a la foto).
  • En cada torn, el jugador al que li toca fa les següents accions en aquest ordre:
    • Roba una tarjeta de la pila: la tarjeta de sobre.
    • Posa totes les parelles de tarjetes possibles: les tarjetes sempre es posen de 2 en 2, una en la fila d'unitats i una altra en la columna de desenes. Es pot posar tarjeta superposant una tarja sobre l'altra o només tocant adjacentment. Per exemple, si a la columna de les desenes hi ha algun número (escrit o no) entre el 31 i el 40, el jugador del torn pot posar, superposant-la, una tarjeta de la seva mà que tingui un número entre el 31 i el 40, o bé un número entre el 21 i el 30, posant-la adjacent per sobre. En el cas de les desenes no importen les unitats i, per tant, tant se val si sobre el 34 es posa el 31 o el 38 perquè en els dos casos la desena és la mateixa. En el cas de les unitats passa al contrari: com que només importen les unitats, sobre el 34 es podria superposar el 24, el 64... o posar de manera adjacent a l'esquerra el 13, 63, 93... 
      • Si un jugador, després de robar la tarjeta a l'inici de torn, no pot posar cap parella ha de dir que passa i ha de tornar a robar una tarjeta, en aquest cas com a penalització. Encara que pogués formar parella amb l'última tarjeta robada, no podria posar-la sobre la taula perquè ja havia passat.
      • Si un jugador en iniciar el torn no tenia cap tarjeta, en agafar la tarjeta de la pila de l'inici del torn, ha de passar necesàriament perquè només té aquesta tarjeta a la mà. Llavors passaria i robaria una altra tarjeta, sense poder posar cap parella. En resum, quan un jugador a l'inici del torn no té cap tarjeta a la mà, roba dues cartes, se les queda a la mà i passa.
    • Quan el jugador del torn ha posat totes les parelles possibles passa el torn al següent jugador, seguint el sentit de les agulles del rellotge.
  • Final del joc: el joc acaba quan un jugador, en posar una parella, acaba per completar totes les unitats i totes les desenes. Llavors els dos jugadors mostren les tarjetes que tenen a les mans. Guanya el jugador que tingui menys punts a la seva mà, entenent per punts la suma dels números escrits a les tarjetes (no els ocults; per tant, un número per tarjeta).
El joc té atzar però també té estratègia perquè a un jugador pot convenir-li posar certes tarjetes o no en funció de si vol acabar o no la partida, de si tenen números alts o baixos, etc.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada